Goos de Boer
Goos de Boer

Vliegt Groningen Airport Eelde zichzelf voorbij in expansiedrift?

Groningen Eelde op Barcelona
Groningen Eelde op Barcelona

Groningen Airport Eelde vliegt er vol in. Na veertig jaar strijd is de baanverlenging een feit. Dat zal Noord-Nederland weten ook. Met niet alleen nieuwe bestemmingen, maar ook grootse plannen voor de aanpak van het nu nog bescheiden luchthavencomplex in Eelde.

Afgelopen weekend was daar de eerste vlucht naar wereldstad Barcelona. Blijft een speciaal gevoel om op die immense luchthaven op de borden 'Groninga' (ja, ja het is even wennen voor de Spanjaarden) te zien staan. Tussen steden als Berlijn, Praag en Madrid. En zeg nou zelf: Groningen - Barcelona klinkt goed.

Even weer met beide beentjes op de grond: er is niet alleen plaats voor louter optimisme. Het wordt nog lastig genoeg voor de noordelijke luchthaven om de wind in de vleugels te houden.

Zeker, nu stromen de prijsvechters nog toe. Maar hoe zit het als na een flitsende start (Barcelona - Eelde zat vol), het nieuwe er wat af is? En dus het aanbod van reizigers op termijn tegenvalt? Dan zijn die prijsvechters zo weer met de noorderzon vertrokken.

Vooral het met veel gejuich binnengehaalde Ryanair. Bij onze Oosterburen  zijn voorbeelden van regionale luchthavens die leeggetrokken zijn door Ryanair en berooid zijn achter gebleven.

Komt nog bij dat Groningen Airport Eelde voortaan de eigen broek moet ophouden. Kortom, de kassabel dient onafgebroken te rinkelen. Lastig genoeg in deze economisch bittere tijden. Zie alleen al de krantenkoppen van de afgelopen dagen: "Nederlanders bezuinigen op hun vakanties".

Dan is er nog de prangende vraag: is er genoeg potentieel in Noord-Nederland voor een bloeiende luchthaven? Met ook nog Duitse concurrentie om de hoek. Op die vraag komt hoe dan ook een antwoord de komende jaren.

Groningen Airport Eelde heeft geen keuze. De komende jaren moet het gebeuren. De luchthaven richt zich nu vooral op bestemmingen naar grote luchthavens, met mogelijkheid tot doorvliegen. Dat is een heel slimme.

Daarmee komt een overvloed aan bestemmingen binnen handbereik voor ons noordelingen. Vanaf Eelde via Londen naar pakweg Curaçao. En zo wordt de kans op meer reizigers aanzienlijk vergroot.

Eelde heeft één groot voordeel: door de schier eindeloze strijd rond de baanverlenging weten ze wat vechten is. Nooit opgeven. Wat dat betreft zou het ondanks alle turbulentie in deze moeilijke tijden moeten kunnen lukken. En kan Noord-Nederland over pakweg tien jaar pronken met een rendabel vliegveld met ongekende (vlieg)mogelijkheden.

De blogs op deze site zijn geschreven op persoonlijke titel en vallen derhalve niet onder de eindredactionele verantwoordelijkheid van RTV Noord.